Operativ säljledning - Skräddarsydda utbildningar

. . . bidragit till effektiva arbetssätt, fler affärer, samt nöjdare kunder, medarbetare och samarbetspartners.
— Mohammad Taki, Försäljningsansvarig Externt, SPP.

Bli högpresterande säljledare genom att arbeta som eliten.

  • Diplom Professionell Säljledning

    Du lär dig operativ säljledning - att driva och utveckla en framgångsrik säljorganisation.

    Utbildningen som tar ditt ledarskap till en högre nivå. Här får du kunskap om allt som principiellt krävs för att utveckla en högpresterande säljorganisation. Utbildningen ger dig insikter och erfarenheter på några timmar som det skulle ta 10 - 15 år som säljchef i toppskiktet att förvärva. Använd lärdomarna till att frigöra hela potentialen i din verksamhet.

    Innehåll

    Högpresterande säljorganisationer är utformade och arbetar på ett särskilt sätt. Det finns således ett recept för framgång som kan implementeras i alla säljorganisationer oavsett bransch.

    Syftet med denna utbildning är att lära dig det som krävs för att lyfta din verksamhet till en högpresterande organisation.

    Under den första sittningen görs en teoretisk genomgång av hur högpresterande säljorganisationer oberoende av bransch är konstruerade och arbetar operativt. Därefter får du stämma av din verksamhet mot kriterierna som utmärker eliten. På så sätt kan du snabbt: identifiera eventuella gap, lokalisera förbättringsmöjligheter, samt lägga grunden för lämpliga åtgärder.

    Under avstämningen behandlas primära följande karaktärsdrag och arbetssätt som präglar alla ledande säljorganisationer:

    * starkt centralt strategiskt ledarskap i kombination med lokalt beslutsfattande för att skapa en miljö, kultur och uppförandekod där medarbetare trivs och presterar,

    * genomgående professionell verksamhet, för exempelvis allt ifrån kundservice, klagomålshantering, försäljarnas egna LinkedIn-konton till kundevent, personalfester, interiör, kaffekvalitet, klädkod och ordning,

    * laserfokus på möjligheter och aktivitet för att skapa och upprätthålla framgång,

    * “darwinistisk säljkultur” med höga krav på prestation för fokus på: aktivitet, kompetens, kvalitet, kundnöjdhet och intäkter,

    * noga utformad, tillämpad och övervakad strukturerade försäljningsprocess för såväl kundsinflöde, mötesbokning och försäljning som uppföljning och referenser,

    * värdeskapande utbildningar av säljstyrkan fortlöpande för att hela tiden lyfta prestationen,

    * kontinuerlig coachning av varje säljare på ett sådant sätt att hela individens potential realiseras,

    * väl avvägda insatser för att motivera, inspirera och engagera såväl säljare som säljteam,

    * passande åtgärder för att skapa sammansvetsade team präglade av hög energinivå, tävlingsinstinkt, arbetsmoral och lojalitet,

    * förankrad “gör det själv attityd” som får medarbetare att ta eget ansvar för att skapa framgång och arbeta disciplinerat för att leverera minst budget,

    * mätning av varje säljares prestation gentemot tydliga kriterier för ständigt sätta fokus på prestation,

    * ledande ersättningsvillkor för att attrahera och behålla högkvalitativa medarbetare,

    * genomtänkt princip för att sätta inspirerande och utmanande budgetnivåer och sedan deducera för att fastställa aktiviteter och frekvenser som leder till leverans av budget med god säkerhetsmarginal,

    * väl genomarbetad process för att anställa nya relevanta topptalanger som bidrar till att leverera intäkter, lyfta nivån i organisationen och driva på befintliga säljare,

    * policy för att snabbt och sömlöst avveckla underpresterare i syfte att upprätthålla kvalitet, aktivitet och prestation på högsta nivå i organisationen, samt

    * i mån av tid, fler väsentliga faktorer för framgång, såsom exempelvis: kristallklar vision och målsättning, tydlig profilering, attraktivt kunderbjudande, slagkraftig marknadsföring, engagerande presentationer, professionell säljteknik, säljande skriftligt material, triggande säljstatistik, motiverande ritualer och incitament, samt effektiva systemstöd.

    Under den andra sittningen läggs fokus på att systematiskt gå igenom lokaliserade förbättringsmöjligheter och utarbeta en principiell åtgärdsplan. Avslutningsvis fastställs med fördel ett lämpligt nästa steg för att snarast möjligt lyfta verksamheten till en högre nivå.

    Utbildningen, inklusive genomgången av säljorganisationen, består av totalt 6 h fördelat på 2 pass. Därutöver ska deltagare förvänta sig ett signifikant kompletterande arbete för att först skapa en detaljerad åtgärdsplan och därefter implementera och kalibrera samtliga åtgärder på ett framgångsrikt sätt.

    Litteratur

    Deltagare behöver inte nödvändigtvis läsa några böcker under kursen. Däremot rekommenderas cirka 20 st utvalda fackböcker till individer som vill utveckla expertis inom kvalificerad säljledning.

    Diplom

    Efter avklarad utbildning utfärdas ett digitalt diplom (säkrat med Blockchain-teknik) som verifierar deltagande och anger förvärvad kunskap samt färdighet.

    Målgrupp

    Utbildningen vänder sig till företag / anställda som arbetar med att leda och utveckla säljare, säljstyrkor och / eller hela säljorganisationer. Det innebär att kursen är särskilt lämplig för ledande befattningshavare med ansvar för sådan verksamhet, exempelvis Vd, Vice VD, COO och Säljchef.

    Målsättning

    Alla som går hela utbildningen, och är fokuserade och engagerade, kan förvänta sig att erhålla en god förståelse för det som krävs för att utveckla en högpresterande säljorganisation.

    Lönsamhet

    Investeringen i utbildningen bli vanligtvis lönsam redan på kort sikt eftersom det i praktiken ofta enbart krävs ett par centrala förutsättningar för att hela säljorganisationen skall prestera signifikant bättre.

    Ledare

    Bolagets grundare och Vd Anders Hedenfalk leder utbildningen. Han har gedigen erfarenhet av kvalificerad försäljning, som såväl nationell toppsäljare som chef för en säljorganisation på nationell toppnivå. Anders har utbildat och coachat säljledare i över tio år. Den samlade säljstyrkan levererade på nationell toppnivå och en signifikant andel av de enskilda säljarna presterade och / eller presterar i toppskiktet nationellt.

    Referenser

    Vi har utvecklat säljare och säljkår till nationell toppnivå. Under rubriken “Referenser” kan du läsa vad några av deltagarna tycker om utbildning och coachning.

    Tid / plats / pris

    Förläggs på passande tid och plats. Utanför region Stockholm tillkommer kostnad för resa och eventuell logi.

    29.900 kr ex moms per deltagare.

Vanliga frågor om utbildning i Säljledning

  • Genom att i god tid innan utbildningen skall genomföras tillhandahålla information om specifika förutsättningar, möjligheter och risker, styrkor och svagheter, samt behov och önskemål kan utbildningen göras mer relevant, effektiv och värdeskapande för deltagare.