Åtgärder för säljresultat på toppnivå.

Nu kan du äntligen samarbeta med en specialist på försäljning som kan konsten att ta säljare, säljteam och hela säljorganisationer till toppskiktet. Genom att arbeta med oss får du en effektivare verksamhet och såväl mer kompetenta säljledare som försäljare. Resultatet blir: motiverade medarbetare, fler affärer, högre intäkter och nöjdare kunder.

Lästid: 5- 10 minuter

Högpresterande säljorganisationer, säljledare och säljare levererar i toppskiktet för att de har en särskild profil och ett specifikt arbetssätt.

(Martin 2018)

Forskning visar vägen till ökad försäljning

Hur kommer det sig att vissa säljorganisationer, säljledare och säljare presterar signifikant bättre än andra? Är det tillfälligheter? Eller, gör eliten något särskilt? I så fall, går det att fastställa exakt vad som förenar vinnarna?

Faktum är att forskning tydligt visar att toppskiktet oavsett bransch gör på ett visst sätt (Martin 2018). Därmed finns ett framgångsrecept inom försäljning som kan användas för att relativt snabbt lyfta verksamheter, ledarskap och medarbetare till en högre nivå.

Majoriteten av alla säljare som rankade sin säljchef som utmärkt eller över genomsnittet överpresterade årsbudget.

(Martin 2018)

Högpresterande säljledare är nyckeln till framgång

Den enskilt viktigaste faktorn bakom en framgångsrik säljorganisation är ledningen. Professor Steve W. Martin (2018) har visat att det finns ett tydligt samband mellan högpresterande säljledare och såväl framgångsrika säljare som säljorganisationer.

Högpresterande säljledare kan helt enkelt konsten att lyfta säljorganisationer till toppnivå. Professorns detaljstudier visar att dessa chefer har en särskild profil och ett specifikt arbetssätt som banar väg för leverans på högsta nivå (Martin 2018).

Vinnarna är ytterst drivna strateger. De är särskilt målfokuserade, disciplinerade, beslutsamma och insatta. Dessutom är toppchefer, som levererar, skickliga på att: ta centrala strategiska beslut, utnyttja kraften i en noga utformad säljprocess, motivera såväl säljteam som enskilda säljare, få medarbetare att ta eget ansvar för resultat, samt coacha varje försäljare på ett sådant sätt att hela potentialen frigörs.

De främsta ledarna är även specialister på att rekrytera relevanta topptalanger och snabba på att avveckla underpresterande säljare - allt för att upprätthålla högsta nivå på: energi, aktivitet, kvalitet och leverans.

Insikt 1: Det finns ett recept för högpresterande säljledning som alla säljorganisationer oavsett bransch vinner på att använda.

  • Vi erbjuder detta ledarskap i form av engagemang som säljledare och / eller kompetenslyft för säljchefer.

  • Våra säljledare är positiva, proaktiva, målfixerade, systematiska och disciplinerade. De har skarp analytisk förmåga och tydlig moralisk kompass. Cheferna fattar rationella strategiska beslut, verkställer i högt tempo och visar ständigt medarbetarna vägen framåt.

    Vidare, ledarna kan konsten att skapa en ändamålsenlig miljö och kultur för säljarna. Dessutom vet de vikten av en lämplig uppförandekod i alla lägen. Mot denna bakgrund kan cheferna relativt snabbt få säljare, säljstyrkor och hela säljorganisationer att prestera på en högre nivå.

  • Våra utbildningar av säljledare tar sikte på att lära ut vad som utmärker alla högpresterande säljchefer. Kurserna kanaliserar forskningsresultat och praktiska erfarenheter i konkreta riktlinjer som går att implementera omgående. På så sätt kan utbildade ledare relativt snabbt lyft verksamheter till en högre nivå.

Högpresterande säljorganisationer har en noga övervakad och väl strukturerad försäljningsprocess.

(Martin 2018)

Högpresterande säljorganisationer är insiktsfullt utformade

Högpresterande säljorganisationer lyckas för att de är utformade på ett särskilt sätt. Professor Steve W. Martin (2018) har konstaterat att topporganisationer har drivna kompetenta sammansvetsade säljare förenade av ett högre syfte - de skall “bevisa för världen att de är bäst”. Och de presterar. Ständigt.

Enligt Professorn är anledningen att ledande organisationer har en specifik struktur och särskilda beteenden som banar väg för prestation på toppnivå. Martin (2018) har funnit att elitorganisationer oavsett bransch karaktäriseras av:

  1. stark ledning,

  2. genomgående kvalitet,

  3. tävlingsinriktad kultur,

  4. triggande “fiende”,

  5. fokus på prestation, aktivitet, disciplin och individuellt ansvar för resultat,

  6. stark lojalitet och solid sammanhållning, samt

  7. marknadsledande ersättningsnivåer.

Högpresterande verksamheter har även ett automatiserat sätt att producera affärsmöten och en noggrant utformad och övervakad systematisk säljprocess som banar väg för hög nivå på affärsflödet.

Toppskiktet kräver dessutom att nya spelare levererar för att platsa i laget och bidra till att upprätthålla såväl en vinnande kultur som att organisationen ständigt kan leverera på allt högre nivåer.

Mot ovanstående bakgrund är det uppenbart att högpresterande organisationer har en hög andel toppsäljare som presterar över budget och uppskattar att vara stjärnor i bolagen.

Insikt 2: Det finns ett recept för att skapa framgångsrika säljorganisationer som är möjligt att implementera i alla företag där “människor säljer till människor” oavsett affärsområde.

  • Det är dessa framgångsfaktorer som vi hjälper till att utforma, implementera och kalibrera. På så sätt kan vi relativt snabbt bidra till att lyft verksamheter till en högre nivå.

Toppsäljare är mästare på att: skapa och utveckla relationer, arbeta disciplinerat, tala och övertyga, samt leda säljprocesser till affärer.

(Martin 2018)

Högpresterande säljare har rätt personlighetsdrag och tränar för elitnivå

Inom försäljning kommer vanligtvis 80 procent av intäkterna från 20 procent av säljkåren oavsett bransch (Greenberg, Weinstein & Sweeney 2001). Vad är det som förenar toppsäljarna?

För det första visar forskning att alla som lyckas inom sälj har fem specifika personlighetsdrag - empati, egodrift, servicevilja, självdisciplin och egostyrka (Greenberg, Weinstein & Sweeney 2001).

För det andra visar studier att alla högpresterande säljare har fyra särskilda förmågor. Toppsäljare är mästare på att: utveckla affärsrelationer, arbeta disciplinerat, tala övertygande, samt leda säljprocesser till affärer (Martin 2018). För det tredje visar fältstudier att dessa centrala färdigheter går att öva in.

Mot denna bakgrund är två slutsatser uppenbara: 1. genom att enbart tillsätta / tillåta individer med rätt personlighetsdrag för varje säljande befattning ökar andelen säljare som blir högpresterande, och 2. genom att utbilda och coacha kvalitativa talanger tills de blir mästare på försäljning lyfter säljresultaten signifikant.

Insikt 3: Det finns ett recept för att utveckla toppsäljare som är möjligt att implementera i alla säljorganisationer oavsett sektor.

  • Vi hjälper till att rekrytera topptalanger till varje säljposition. Därtill tränar vi säljare tills de blir proffs på att sälja produkter, tjänster och / eller idéer. Med hjälp av en väl beprövad pedagogik och metodik förankras relativt snabbt exakt de färdigheter som utmärker toppsäljare.

  • Dessutom erbjuds individuell coachning som hjälper varje säljare att: laserfokusera, arbeta med rätt aktiviteter i rätt utsträckning, förfina säljtekniken, samt hantera konkreta affärsmöjligheter på ett exemplariskt sätt.

  • Genom att ge rätt talanger kvalificerad utbildning och coachning erhålls i princip en fabrik som producera nya toppsäljare på löpande band. Vinnare utnyttjar detta faktum.


Sammanfattning

Slutsatsen är tydlig. Framgång inom försäljning är ingen tillfällighet. Högpresterande säljorganisationer, säljledare och säljare levererar i toppskiktet för att de har en särskild profil och ett specifikt arbetssätt. Genom att göra på samma sätt som eliten kan du relativt snabbt ta din verksamhet till en högre nivå. Genom att samarbeta med oss får du hjälp att lyfta såväl säljare och säljstyrka som hela säljorganisationen till toppskiktet. Du får:

  • professionella säljledare som har den passion, vilja och förmåga som krävs för att ta säljorganisationer till toppnivå,

  • insiktsfulla och kraftfulla förbättringar som effektiviserar och lyfter säljverksamheter,

  • rekrytering av topptalanger som har exakt den personlighet som krävs för att lyckas i sin säljroll,

  • utbildning av försäljare tills de blir mästare på att sälja, samt

  • coachning av säljare på ett sådant sätt att de på relativt kort tid avancerar till toppsäljare.

Stämmer detta verkligen? Fungerar det i praktiken? Ja, vi har närmare två decenniers erfarenhet av att ta säljare, säljkår och hela säljorganisationer till nationell toppnivå. Varför har vi levererat? Kanske främst för att vi har passion för försäljning.

I vår värld är kvalificerad försäljning en ytterst fascinerade kombination av tävling, vetenskap och konst. Lusten har tagit oss från noll till säljare på nationell toppnivå och ledare för upp till 75 säljare som presterade säljresultat på nationell toppnivå. Resan har gett gedigen kunskap och erfarenhet som vi gärna delar för att skapa nya vinnare.

Vill du öka försäljningen? Kontakta oss för ett samtal om utvecklingsmöjligheter.


Källförteckning:

Greenberg, H., Weinstein, H., & Sweeney, P. (2001). How To Hire Your Next Top Performer - The Five Qualities That Make Salespeople Great. McGraw-Hill.

Martin, S. (2018). Sales Strategy Playbook: The Ultimate Reference Guide to Solve Your Toughest Sales Challenges. Tilis Pub.


Föregående
Föregående

Gör säljtalanger till toppsäljare.