Låt din vision driva dig till succé.
I marknadsföringen av boken “Be Useful. Seven Tools For Life” står “Att Arnold Schwarzenegger blev världens bästa bodybuilder, världens bäst betalda filmstjärna och Kaliforniens guvernör var ingen slump. Alla dessa framgångar var resultatet av att han målmedvetet följde en vision.” Det förhållningssättet är centralt även för alla som vill bli och vara framgångsrika inom försäljning.
Lästid: 5 - 10 minuter
Motiverande vision
Schwarzenegger skriver redan i början av första kapitlet “Allt gott, all stor förändring, börjar med en tydlig vision. Vision är det viktigaste. Vision är syfte och mening. Att ha en tydlig vision är att ha en bild av hur du vill att ditt liv ska se ut och en plan för hur du ska nå dit.”
Vidare står, det både självklara och helt centrala: den enda som kan välja att göra din målbild till verklighet, är du och endast du.
Författaren fortsätter med att lyfta en annan väsentlig nytta med att ha en tydlig vision “En klar vision ger dig ett sätt att bestämma om ett beslut är bra eller dåligt för dig, baserat på huruvida det tar det dig närmare eller längre bort från dit du vill gå i livet.”
Varför är detta viktigt i yrkeslivet? Apples grundare - Steve Jobs - kanske har det bästa svaret - “If you are working on something you really care about, you don’t have to be pushed. The vision will pull you.”
Disciplinerat arbete
En vision fungerar som en strategisk kompass. Genom att ha en kristallklar målbild blir det enkelt att ta rätt beslut och arbeta mot målet. Därmed inte sagt att det är lätt att arbeta så hårt som det ofta krävs, för att uppnå en hög sannolikhet för måluppfyllnad.
“The secret of change is to focus all of your energy, not on fighting the old, but on building the new.”
- Socrates
Det senare fångar Arnold brilliant med orden "Om det finns en oundviklig sanning i den här världen så är det att det inte finns någon ersättning för att lägga ner arbetet. Det finns ingen genväg eller tillväxthack eller magiskt piller som kan ta dig runt det hårda arbetet med att göra ditt jobb bra, att vinna något du bryr dig om eller att förverkliga dina drömmar.
Människor har försökt att skära hörn och hoppa över steg i denna process så länge som hårt arbete har varit hårt. Så småningom, hamnar dessa människor antingen på efterkälken eller blir kvar i vårt damm, för hårt arbete är det enda som fungerar 100 procent av gångerna för 100 procent av de saker som är värda att uppnå.”
Starkt varför
Det faktum att det normalt krävs intensivt arbete under relativt lång tid för att uppnå mål är anledningen till att det behövs en tydlig vision och ett motiverande svar på frågan “Varför?”.
Ett svar som ger en solklar riktning och ett mål med magnetisk dragningskraft. Ett skäl som ger kraften att arbeta tillräckligt mycket, karaktären att undvika distraktioner och viljan att försaka det som krävs.
En anledning som ger viljestyrkan att hantera alla utmaningar som dyker upp längs med vägen. Ett motiv som gör arbetet stimulerande och meningsfullt, samt gör varje litet framsteg glädjande och inspirerande.
“He who has a why to live for can bear almost any why.”
- Friedrich Nietzsche
Att ha en brinnande motivation är särskilt viktigt inom försäljning eftersom alla säljare deltar i en tävling där det bara finns första eller sista plats, intäkter eller inga intäkter.
För att överhuvudtaget ha en möjlighet att vinna måste försäljare ständigt: 1. vara positiva, entusiastiska, sociala, pålästa och noggranna, 2. fokuserade på att tillmötesgå kunders behov och mål, 3, enbart lägga tid på rätt arbetsuppgifter, samt 4. arbeta disciplinerat och systematiskt över tid.
Fokus process
När du har ett tydligt mål och ett magnetiskt “varför” är nästa steg att fastställa och vidta åtgärderna som krävs för att uppnå målet. Gary Keller - författaren till bästsäljaren “The One Thing” - hjälper oss med rätt mentalt fokus. Han erbjuder den kanske mest kraftfulla metoden, för att etablera och upprätthålla framgångsrika vanor, som du kan använda.
Keller förordar en “fokus-fråga” som lyder “What’s the ONE Thing I can do such that by doing it everything else will be easier or unnecessary?” Genom att besvara frågan hittar du den första dominobrickan.
Fokusera uteslutande på den brickan tills du har välter ner den. Ställ sedan samma fråga igen för att upptäcka nästa bricka - som antingen måste puttas ner eller redan ligger ner. Fortsätt sedan på det sättet ända tills du når målet.
“No one who can rise before dawn three hundred sixty days a year fails to make his family rich.”
- Malcom Gladwell
Genom att ställa frågan kontinuerligt, och agera med full kraft för att lösa arbetsuppgifterna som radar upp sig, kommer framstegen förr eller senare. Keller förordar dedikerat arbete dagligen och den mentala inställningen “Tills min enda sak är klar, är allt annat är en distraktion”.
Ett sådant fokus tar dig närmare ditt mål hela tiden och banar väg för enastående resultat på sikt. Försäljare, som energiskt och konsekvent använder detta förhållningssätt, kan således se fram emot toppresultat på sikt.
Älska resan
Efter att ha väglett, umgåtts med och på nära håll observerat hundratals försäljare de senaste två decennierna är en insikt att alla som blir toppsäljare har en motiverande målbild. Ingen tar sig till elitnivå av en slump.
De som presterar bäst vet exakt vad de vill uppnå och varför. Du kan väcka dem mitt i natten och fråga vad som driver dem. De kommer att svara med en mening, ibland med ett enda ord. Därför är de fokuserade och agerar kraftfullt.
“Be obsessed or be average.”
- Grant Cardone
De bästa kommer tidigt och går sent. De främsta arbetar systematiskt. Toppskiktet jobbar till och med extra på helgerna. De är ständigt inriktade på två arbetsuppgifter - att skaffa kunder och hjälpa kunder.
För toppsäljare vet att “Pareto-principen” - det vill säga att 20 % av insatsen ger 80 % av resultatet - skapar en enorm exponentiell effekt över tid.
“Success is actually a short race—a sprint fueled by discipline just long enough for habit to kick in and take over.”
- Gary Keller
De som presterar har etablerat vinnande vanor och skaffat den mentala och fysiska uthållighet som krävs för att uppnå framgång.
De främsta tänker inte på uppoffringarna, de lägger energin på: målet, utmaningen och att hela tiden vidta de åtgärder som behövs för att leverera på topp. Högpresterande säljare har passion för uppgiften. Toppsäljare ler när de är på jobbet.
“Researchers have settled on what they believe is the magic number for true expertise: ten thousand hours.”
- Malcolm Gladwell
De älskar den ständiga utveckling som krävs för att uppnå och bibehålla såväl expertis som framgång. För eliten förstår att när de väl har fått positivt momentum är de närmast ostoppbara.
“It’s not so much ability as attitude.”
- Malcolm Gladwell
Som jämförelse har försäljare som slutar relativt snabbt och / eller presterar på lägre nivå vanligtvis inte något tillräckligt motiverande mål som ligger i linje med yrkets uppsida.
Därför har den gruppen svagare motivation att prestera i befattningen och som en följd därav: signifikant lägre effektivitet och produktivitet, samt betydligt kortare uthållighet.
Sammanfattning
Första steget, för att bli och vara en toppsäljare, är att skaffa en inre, tydlig och magnetiskt motiverande målbild. Det är helt central för att lyckas. Inget kan kompensera för låg motivation och därmed lågt engagemang.
Andra steget är att laserfokusera på målbilden och arbeta disciplinerat mot den varje dag. Ge inte upp, jobba systematiskt oavsett känsloläge, samt välj bort allt som kan störa arbetsinsatsen.
Tredje steget är att enbart fokusera på arbetsprocessen och hämta kraft i varje litet framsteg. Delmål frias med fördel. Positiv energi är allt. Slutligen, lita på att processen leder till målet på sikt.
Vill du öka försäljningen? Kontakta oss. Våra insatser har fått säljare, säljstyrkor och hela säljorganisationer att prestera säljresultat på nationell toppnivå.
Källförteckning:
Gladwell, M. (2009). Outliers. The Story of Success. Little, Brown And Company.
Hardy, D. (2022). Compound Effect. Jumpstart your income, your life, your success. Johan Murray Press.
Keller, G. (2014). The One Thing. Hodder Stoughton.
Schwarzenegger, A. (2023). Be Useful. Seven Tools For Life. Ebury Publishing.