Stärkt resiliens ger bättre utfall.

Försäljare och säljorganisationer vinner på att vidta åtgärder för att bli mer resilienta. För resilienta personer och organisationer blir mer framgångsrika över tid. Anledningen är att de har en extremt kraftfull mental och praktisk förmåga att hantera utmaningar med framgång.

Lästid: 5 minuter

En människas grad av resiliens är mer avgörande för om man lyckas eller inte, än utbildning och erfarenhet. . .

(Coutu 2021)

Acceptera och hantera verkligheten

Resliens har fått ökad uppmärksamhet de senaste åren för att den faktorn utmärker vinnare. Nedan behandlas vad som utmärker resiliens och hur det kan stärkas. Faktaunderlaget och vissa tillhörande formuleringar härstammar från en artikel i Harvard Business Review (Coutu 2021).

Resilient är “förmågan t. ex. hos ekosystem att åter­hämta sig eller mot­stå olika störningar”, enligt Svenska Akademins ordlista. Resilienta personer har tre utmärkande egenskaper. De:

  1. accepterar helt verkligheten som de ställs inför,

  2. känner djup mening även i svårigheter, samt

  3. har en extrem förmåga att göra det bästa av vad de har och tar sig ständigt framåt.

Faktum är att det räcker med en eller två av dessa egenskaper för att resa sig efter motgångar, men både personer och organisationer måste ha alla tre för att vara riktigt resilient.

Resilienta personer är ofta optimistiska. Dock är resiliens och optimism inte nödvändigtvis samma. För resilenta individer har en realistisk verklighetsuppfattning. Optimister däremot, kan i vissa fall ha en alltför positiv blid av verkligheten, vilket tyvärr kan vara förödande i värsta fall.

När det gäller större utmaningar är en sval, nykter, nästan pessimistisk, verklighetsuppfattning vägen till framgång. Anledningen är att en realistisk uppfattning vid krävande utmaningar ökar möjligheten att fatta rationella beslut och skyndsamt vidta värdeskapande åtgärder. Resilienta personer drar fördel av att de:

  1. noggrant tänker igenom avvikande potentiella scenarion,

  2. detaljerat planerar för olika utfall, samt

  3. tränar intensivt på kritiska situationer som kan uppstå innan de eventuellt inträffar i praktiken.

Vägen till framgång för säljare är att mentalt acceptera alla utmanande situationer och arbetsmoment som måste bemästras för att kunna leverera toppresultat. Därefter träna på samtliga steg, tillsammans med experter, tills varje detalj är väl inövad och samtliga signifikant aspekter är väl förberedda, innan något arbete ens utförs i praktiken.

“Luck is what happens when preparation meets opportunity".

Seneca

Låt kärnvärderingar visa riktningen

Resilienta individer upplever genuin mening även i tider av svåra utmaningar. De bygger mentala broar - från svårigheter i nuet till en rikare och bättre fungerande framtid. På så sätt får de hopp, tro och handlingskraft.

Vidare har resilienta personer och organisationer ofta starka tidlösa värderingar som ger tydlig riktning och gör det möjligt att tolka och forma händelser på ett positivt sätt. Exempelvis har framgångsrika företag vanligtvis solida kärnvärderingar, medans deras vision, mål, strategi och medel kan anpassas snabbt och successivt utvecklas över tid.

Kvalificerad försäljning är som en ständigt pågående krävande tävling. Därför är laserfokus på vision, mål, värderingar och process helt centralt. Säljare som hämtar kraft i visionen, påminner om målen dagligen, har en sund värdegrund och stegvis vidtar kraftfulla åtgärder har goda förutsättningar att bli vinnare på sikt.

“We blame our bosses, the economy, our politicians, other people, or we write ourselves off as failures or our goals as impossible. When really only one thing is at fault: our attitude and approach.”

(Holiday 2015)

Fokusera på möjligheter och agera kraftfullt

Resilitenta har förmågan att göra det bästa av vad de har. De kan konsten att “studsa tillbaka” - att kreativt improvisera fram en lösning på ett problem, utan att nödvändigtvis ha alla fördelaktiga förutsättningar och verktyg.

Resilienta har en konstruktiv och rationell mental inställning. De ser ständigt nya möjligheter och agerar kraftfullt, där andra ser problem, tappar energi och i värsta fall blir handlingsförlamade. Faktum är att organisationer som överlever fler utmaningar över tid betraktar improvisation som en kärnkompetens.

Försäljare möter ständigt motstånd. Med fel inställning och svag uthållighet är det hög risk för mentalt nederlag. Nyckeln är att: enbart fokusera på (nya) möjligheter, tänka kreativt, stärka kunskap och färdigheter, tillämpa filosofin “fail fast” för att hitta / skapa en lönsam väg framåt, och sedan arbeta disciplinerat steg-för-steg mot målet.

“Obstacles are not only to be expected but embraced. Embraced? Yes, because these obstacles are actually opportunities to test ourselves, to try new things, and, ultimately, to triumph. The obstacle is the way.”

(Holiday 2015)

Betrakta hinder som naturligt på vägen framåt

Det går att utveckla och stärka resiliens genom att:

  1. ha en nykter syn på läget, agera för att förbättra situationen, samt planera noga och träna intensivt för att kunna hantera svåra situationer med framgång om / när de inträffar,

  2. ha rätt inställningen - ständiga utmaningar är ett helt naturligt inslag på vägen mot (mer) framgång och erbjuder utmärkta möjligheter att lära nytt, vidareutvecklas och lyckas, samt

  3. alltid laserfokusera på möjligheter och att skapa kreativa lösningar med tillgängliga resurser när nya hinder dyker upp på vägen mot målet.

“Facing the difficulties, I can choose either to be a poor victim or a great adventurer.”

Paulo Coelho

Sammanfattning

Resilienta personer och organisationer är mer framgångsrika. Skälet är att de har en extremt kraftfull mental och praktisk förmåga att hantera utmaningar på ett framgångsrikt sätt. Resilienta lyckas bättre över tid för att de: 1. oreserverat accepterar, förstår, omfamnar och hanterar krävande situationer, 2. finner djup mening i tuffa utmaningar, samt 3. ständigt skapar kreativa lösningar när nya hinder dyker upp på vägen mot framgång.

Vill du öka försäljningen? Kontakta oss. Våra utbildningar har fått kvalificerade säljare och säljorganisationer att prestera säljresultat på nationell toppnivå.


Källförteckning:

Coutu, D. (2021). Så fungerar resiliens. I Harvard Business Review Press. Att leda sig själv. Polaris Fakta. s. 46-61.

Holiday, R. (2015). The Obstacle Is The Way. Grantham Books Services.


Föregående
Föregående

Ta säljorganisationen till toppskiktet.

Nästa
Nästa

Toppsäljare undviker dyra misstag.